Bra kost och träning lönar sig

GI

Ni som följt mig ett tag vet att jag lagar mycket GI-mat. Måndag till fredag försöker vi äta mycket fibrer, fullkorn och proteinrik mat för att kunna unna oss onyttigare mat, snacks och några glas vin på helgen. Ett gott tecken, som jag inbillar mig beror på kosten, är att barnen sällan är sjuka och aldrig haft hål i tänderna.

Byggarbetaren

Lisa, min studentkompis, lärde mig liknelsen med att vi har en byggarbetare i magen. Äter du nyttig mat på vardagarna får du en jämn blodsockernivå och minskar sötsuget. Byggarbetaren går på rutin och skyfflar undan maten i ett normalt tempo. Men när helgen kommer och du stoppar i dig onyttigheter skjuter blodsockernivån i höjden. Byggarbetaren får plötsligt öka tempot och jobba hårdare för att hinna skyffla undan allting. När du börjar äta som vanligt igen återgår byggarbetaren till att skyffla i normal takt. Genom att koncentrera onyttigheterna till en eller två dagar i veckan ökar förbränningen och du har “råd” att äta godsaker.

Fyra kilo lättare och tre centimeter tunnare

Är inte manisk vad gäller vikten, men jag mår bra av att hålla min trivselvikt. Nu i höst har den vikten inte varit som den ska. För mycket god mat och dryck i sommar och sedan noll träning på det.

Många har pratat om 5:2-dieten och hur bra den är. Kanske ingen livsstil, men en effektiv metod som också gör gott för kroppen. Både genom att rensa ut skit och förhindra sjukdomar. I september började jag och Stefan köra 5:2-dieten (barnen äter naturligtvis vanlig mat). Dessutom började vi promenera tre dagar i veckan före frukost (då förbränner du mer). På fyra veckor nådde jag min trivselvikt. När vi båda nått våra mål är tanken att gå tillbaka helt till vår vanliga kost igen.

Kom i form med 5:2

Måndag: Promenad 45 minuter före frukost. Fasta.
Tisdag: Promenad 45 minuter före frukost. GI.
Onsdag: Fasta.
Torsdag: GI.
Fredag: Promenad 45 minuter före frukost. Fredagsmys.
Lördag: Lördagslyx.
Söndag: GI.

Det kan vara lite meckigt från början att hitta recept och räkna kalorier. Tjejer får bara äta 500 kcal de dagar det är fasta och killar 600 kcal. Men du lär dig efter ett tag. Ett tips är att laga dubbel sats av middagen fastedagarna, så att du har lunch till kommande fastedag.

Lämna en kommentar